Monday, January 12, 2009

Aku dan megi..



Ketika melewati kawasan kompleks perdanasiswa pagi tadi, aku terpandang sebuah gerai kecil yang terletak betul-betul di hadapan pintu masuk pekansiswa ala-ala kedai runcit dalam kampus tempat aku belajar. Bila aku amati betul-betul ternyata gerai tersebut mempromosi jenama baru mee segera. Patutla aku nampak ramai awek-awek yang merah mata, hingus meleleh dan berpeluh-di bawah payung tu sambil menjamah mee segera promosi yang diberikan secara percuma. he he..


Aku tak nafikan mee segera memang amat sinonim dengan dunia pelajar. Baik budak sekolah, mahasiswa, tak ketinggalan golongan bujang tran tang tang juga amat menggemari mee segera. Pendek kata, mee segera ni memang peneman sepanjang zaman.


Aku ingat lagi masa aku sekolah dulu.. kalau ada happy time, jom malam ni masak megi. So pakat dengan kawan-kawan satu dorm masak air pastu bawak sorang sepeket megi kemudian kita combine megi tu dalam satu bekas besar. Aku pun tak pasti tapi aku pernah dengar ada kawan lelaki pernah masak megi dalam gayung atau baldi dan share ramai-ramai. Memang zaman persekolahan memang menyeronokkan dengan kehadiran megi ni.


Alam mahasiswa pun sama juga. Bukan tak ada kafeteria, cuma kadang-kadang teringin sangat nak makan megi. Apa lagi pakat2 dengan roomate malam ni kita masak megi. So agak-agak lepas study malam tu, masak megi sama-sama dan makan sambil bersembang gossip tentang macam-macam perkara dari mengutuk makcik dewan makan, sampai kan ke kisah politik semuanya dikongsi dengan hanya sebungkus megi.


Sekarang ni pun, walaupun dah bekerja.. kadang-kadang rasa macam sedap aje bila pergi kedai mamak order megi sup padahal kalau aku buat kat rumah lagi sedap rasanya boleh tambah sayur sawi, telur, tumis dengan bawang pastu taruk cili padi.. perghhh... rasanya memang kaw.. tapi awas jangan terlebih air nanti rasanya tawar.. Pastu jangan masak lama sangat nanti dia kembang dah tak baper nak sedap.. tapi mungkin sebab manja nak mamak jugak masakkan megi tu.. padahal rasanya kadang-kadang dah 'lari' dari rasa sebenar nikmat megi... he he..


Tapi semua orang tau mee segera tak baik untuk kesihatan. Alah kalau makan sebulan sekali apa salahnya..



Namun apa yang pasti... megi banyak menyimpan kenangan dalam hidup kita.. aku pasti setiap seorang dari kita mesti ada kenangan dengan megi ni.. betul tak?

2 comments:

Anonymous said...

aku suka makan megi perisa udang, kalau tumis dengan cili boh, dah jadi macam mee bandung... huhu... tapi megi perisa udang tak stop production dah...

Anonymous said...

Aku suka makan maggi ayam, pastu tambah dengan sambal tumis sikit... peh... terangkat abis... p/s: Bukan ker kita kecik2 selalu masak maggi senyap2... bila ada sesapa mintak.. kita akan cakap.." Ler... aku baru nak makan..." Hahaha....