Thursday, May 7, 2009

Mama jangan marah Hannah lagi tau..

Pagi ini hidung dan mulut Hannah bleeding lagi. Aku terpaksa batalkan beberapa program yang aku dah rancang hari ini. Nasib baik dah cuti semester. Sementara tesis aku belum mula ni, at least I can spend luxurious time for my girl.


Hannah mengadu tekaknya sakit and she is having hard time swallowing food through her throat. Masa bawa Hannah ke Tawakal 2 hari lepas pun, Dr Solah already informed us that her saliva is very thick maknanya dia takut nak telan walaupun her saliva. He keeps on reminding us Hannah only can takes in soft food such as porridge, nestum, ice-cream, oats and drinks MILO, glucose, horlicks etc. No solids such as rice, especially donut is currently allowed for Hannah. Badan Hannah pun dah susut sebab seminggu lebih menda-menda ni aje yang dia telan.


Aku kagum sebab Hannah memang berani. Aku tengok depan aku Dr Solah masukkan sebatang sucker panjang macam pembaris pendek untuk sedut impurities yang ada pada hidung dan mulut Hannah. Terkejut aku melihat clot sebesar ibu jari aku keluar dari kedua-dua belah hidung Hannah. Apabila Dr Solah tanya Hannah sakit tak masa sedutan tu, dia mengangguk kecil, dan dia lansung tidak menangis. Kalau aku tengok batang besi panjang camtu mesti aku dah lama tendang Dr tu. Yelah walaupun ada yang kata Hannah tak nangis sebab tak sakit, bagi aku Hannah tetap berani. Sikit pun dia tidak melawan. Aku tau Hannah pun pasrah dah.


Lunctime tadi macam nak bergaduh aku nak suruh dia telan porridge. Aku kata Dr suruh makan walaupun sikit. Nanti perut kosong ambil ubat kakak akan muntah. Pagi tadi pun camtu masa mandi nak suruh dia gargle dengan Listerine, sebab penuh sangat mulut dia dengan air liur yang takut nak ditelan. Merah aje mata dia kena paksa makan porij, makan ubat, kena gargle every few hours, hidung kena spray every 4 hours etc.
.
Ada sekali tu, bila aku asyik membebel aje (biasalah nama pun mak, kalau tak membebel bukan mak namanya), tapi masa bebel tu, aku selitkan jugak unsur-unsur kasih sayang.. mama kan sayang Hannah, sebab tu mama nak Hannah cepat sembuh. Mama miss my healthy Hannah. I want you to get better that is why I am forcing you to eat and take in all this medicine. Kalau mama tak sayang Hannah, mama tak paksa Hannah makan.
.
Suddenly, out of the blue, Hannah grab my phone and typed this note for me...
.
Hai.. nama pun mak.. terus aku cool down senyum pada Hannah.
.
Oklah letih ni. Nak spa kejap..
.
I miss my both healthy girls..

3 comments:

Permata Nusantara said...

huhu...mak chik pun xsabar nk jadi ibu lah cmni bile baca apa yg hannah type tu...hehe (^_^)

Anonymous said...

makcik tak habis belajar lagi...

Shima said...

cik permata..
orang tengah angau macam tu la.. nampak bulan pun dah macam nampak duit $$$$..

mywanfai..
makcik dah habis belajarla.. cuba ko tengok blog makcik dah penuh dengan sajak.

p/s. Aku ingat lepas ni milynshoppe pun dah ada saingan la. Dulu milynshoppe kan ke penah menang pertandingan sajak DBKL?