Wednesday, March 11, 2009

Mama ni pandai sangatla..

Hari itu adalah cuti hari Thaipusam. Aku sebenarnya malas nak keluar rumah sebab dah tau jalan memang jem, tapi sebab dah lama sangat berjanji dengan Hannah dan Hazeqah nak pergi main Love and Berry, terpaksalah aku redah juga jalan Highway Melati nak ke Jusco Wangsa Maju. Kebetulan suami pulang ke kampung mertua ada urusan. Kalau suami ada, bolehlah aku rileks sikit, nampaknya nak tak nak kena lah jugak menjadi driver menempuh lautan manusia sepanjang jalan di hadapan Batu Caves.

Dalam perjalanan pulang, Hannah bertanya:

Kenapa orang ramai sangat ni mama dekat sini?

Harini hari Thaipusam. Jadi, semua orang-orang beragama Hindu dari jauh dan dekat akan datang ke Batu Caves untuk sembahyang. Kakak nampak tak ada big statue kat situ?

Haah la mama. Ramai pun orang naik tangga jugak.

Iyelah, diorang semua nak masuk dalam cave tu sebab nak sembahyang.

Ohh... cave tu masjid orang Hindu ke mama?

ummm..
Kalau tempat orang Islam sembahyang, tempat itu dipanggil masjid.
Kalau orang Kristian pulak, namanya gereja atau dalam Bahasa Inggeris church.
Kalau orang Hindu, tempat itu dipanggil kuil atau dalam Bahasa Inggeris dipanggil temple.

mama ni pandai sangatla.

kenapa pulak?

Iyelah... semua yang Hannah tanya, semua mama tau.. Every question Hannah tanya, mesti mama tau jawapan dia. Macamana mama boleh jadi pandai?

umm... esok nanti bila Hannah dah besar macam mama, nanti Hannah pun boleh jadi pandai macam mama. Jawab aku.

Hannah tersenyum.


"Esok nanti bila Hannah dah besar macam mama, nanti Hannah pun boleh jadi pandai macam mama."

Hai.... betul ke jawapan aku tu?
Entahla.. Atau hanya escapism? Aku pun tak pasti..

2 comments:

Anonymous said...

tak payah tunggu besar, kecik2 pun hannah dah pandai sampai pak lang pun cuak bila hannah cakap orang puteh!

Shima said...

Aik.. haritu pak lang kata kat rumah parents arman speaking London.. hu hu..